مراقبت از جنین حتی قبل از تولد او بسیار مهم است. شما می توانید این کار را با یک سبک زندگی سالم و ملاقات های مستمر با پزشک در زمان بارداری انجام دهید. به این کار مراقبت های دوران بارداری گفته می شود. اگر دوران بارداری سالمی داشته باشید احتمال اینکه زایمان سالمی داشته باشید نیز بیشتر خواهد بود.

مسیر سلامتی مطلوب

به محض اینکه از بارداری خود مطمئن شدید، یک وقت ویزیت از دکتر متخصص بگیرید. دکتر کار خود را با بررسی سابقه پزشکی شما شروع خواهد کرد. همچنین او می خواهد علائم شما را بداند. طی اولین قرار شما با پزشک، نمونه خون و ادرار از شما گرفته خواهد شد. این نمونه ها دوباره در ویزیت های بعدی هم گرفته خواهند شد. آزمایش های ادرار برای باکتری ها، میزان قند بالا (که می تواند علامت دیابت باشد)، و میزان پروتئین بالا (که می تواند علامت پری اکلامپسیا که نوعی فشار خون بالا در دوران بارداری است باشد)، بررسی می شوند. آزمایش های خون برای تعداد گلبول های خونی، گروه خونی، میزان پایین آهن (آنمی) و بیماری های عفونی مثل سیفیلیس، اچ آی وی و هپاتیت بررسی می شوند.

همچنین ممکن است پزشک در اولین ویزیت، آزمایش های دیگری را نیز انجام دهد که این آزمایش ها بسته به سابقه شما و خطر مشکلات دیگر می توانند متفاوت باشند. آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • معاینه لگن برای بررسی اندازه و شکل رحم شما
  • انجام تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم
  •  انجام سونوگرافی برای بررسی رشد و پوزیشن جنین. اولتراسوند از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از جنین در یک صفحه ویدیویی استفاده می کند.

بعد از اولین ملاقات با پزشک، هر ۴ هفته یک بار، وقت مراقبت خواهید داشت. در ماه ۷ و ۸ هر دو هفته یک بار وقت مراقبت خواهید داشت. در آخرین ماه بارداری تا زمان زایمان، ویزیت شما به صورت هفتگی خواهد بود. در هر ویزیت، پزشک وزن و فشار خون شما را چک کرده و ادرار شما را آزمایش می کند. پزشک به ضربان قلب جنین گوش داده و ارتفاع رحم را بعد از هفته بیستم اندازه گیری می کند. شما باید همیشه در مورد هر گونه مسئله یا نگرانی با پزشک صحبت کنید.

تغییرات رحم در بارداری

رحم شما 1سانتی‌متر در هفته رشد می‌کند و کم‌کم به نزدیکی ناف شما می‌رسد. رحم در هفته بیستم بارداری آن قدر بزرگ‌ شده که بیش از گذشته از لگن بالا آمده‌ است. به طوری که فشردگی رحم به طرف شکم (قفسه سینه) کاملاً مشهود است. حالا بارداری شما به خوبی نمایان شده است.

در اینجا دستورالعمل هایی برای پیروی در دوران بارداری آمده است:

در طول بارداری چقدر وزن می توانم اضافه کنم؟

در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. این موضوع برای هر کس متفاوت است. اما بیشتر زنان باید حدود 8 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنند. اگر زمان باردار شدن کمبود وزن دارید ممکن است لازم باشد وزن بیشتری اضافه کنید. اگر اضافه وزن دارید ممکن است نیاز باشد وزن کمتری بگیرید.

چه باید بخورم؟

خوردن یک رژیم متعادل یکی از بهترین کارهایی است که شما می توانید برای خود و جنین خود انجام دهید. در دوران بارداری مراقب مواد غذایی و نوشیدنی های زیر باشید:

  • گوشت خام، تخم مرغ و ماهی: مواد غذایی که به طور کامل نپخته اند می توانند شما را در خطر مسمومیت غذایی قرار دهند. در هفته بیش از ۲ یا ۳ وعده ماهی از جمله ماهی کنسروی نخورید. گوشت کوسه، شمشیرماهی، ماهی خال مخالی یا تاج ماهی را نخورید. در این ماهی ها به میزان زیادی جیوه وجود دارد که می تواند به جنین آسیب بزند. اگر از ماهی تن استفاده می کنید، مطمئن شوید که تن سبک باشد.
  • میوه ها و سبزیجات: تمام محصولات را قبل از خوردن بشوئید. تخته برش و ظرف ها را تمیز نگه دارید.
  • روزانه ۴ وعده یا بیشتر لبنیات بخورید: این کار، کلسیم لازم را به شما و جنین تان می رساند. شیر و محصولات شیری غیر پاستوریزه نخورید. این مواد ممکن است حاوی باکتری هایی باشند که می توانند باعث عفونت شوند. از این مواد می‌توان به پنیرهای نرم مثل پنیر بری، فتا، کاممبر و پنیر رگه‌آبی یا پنیرهای به سبک مکزیکی مثل پنیر کوئسو فرسکو اشاره کرد.
  • جایگزین های قندی: مصرف بعضی از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز در حد اعتدال مشکلی ندارد.
  • روزانه بیش از یک یا دو فنجان قهوه یا دیگر نوشیدنی های کافئین دار ننوشید.

آیا می توانم دارو مصرف کنم؟

قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود صحبت کنید. بعضی از داروها می توانند باعث عیوب مادرزادی شوند مخصوصا اگر طی سه ماهه اول بارداری مصرف شوند.

آیا می توانم ویتامین مصرف کنم؟

زنان باردار باید روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند که می تواند به جلوگیری از بروز مشکل در مغز و نخاع جنین کمک کند. از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است بیش از ۴۰۰ میکروگرم مصرف کنید؟

بهتر است شروع مصرف اسید فولیک قبل از بارداری باشد و باید آن را هر روز مصرف کنید. سایر ویتامین ها و مکمل ها را بدون اجازه پزشک مصرف نکنید.

چه مدت می توانم به کار ادامه دهم؟

اینکه در دوران بارداری تا کی می توان به کار ادامه داد برای هر کس مختلف است. شغل و محیط کار شما نقش بزرگی در این زمینه بازی می کند. برای مثال مشاغلی که شامل تشعشع، سرب و مواد دیگر مثل مس و جیوه می شوند می توانند برای جنین خطرناک باشند. اگر شغل شما پر جنب و جوش باشد ممکن است نتوانید زیاد به کار خود ادامه دهید. تصور نمی شود مشاغل پشت میزی به جنین آسیب برسانند. با این حال نباید لپ تاپ را روی شکم یا رحم خود بگذارید.

در مورد ورزش چطور؟

در صورتی که در دوران بارداری مشکلی داشته باشید باید به طور منظم ورزش کنید. ورزش به سبک زندگی سالم و تسکین ناراحتی ها کمک می کند. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. در مورد هر بیماری که ممکن است جلوی ورزش کردن شما را بگیرد با پزشک صحبت کنید.

بعضی از زنان می گویند ورزش در حین بارداری زایمان را آسان تر می کند. پیاده روی و شنا انتخاب هایی عالی هستند. آب فراوان بنوشید تا از بالا رفتن بیش از حد دمای بدن و کم آبی مخصوصا در سه ماهه دوم جلوگیری کند. بهتر است از ورزش هایی مانند اسکی و صخره نوردی که ممکن است باعث افتادن شما شود خودداری کنید. همچنین باید از ورزش های تماسی مثل فوتبال یا بسکتبال خودداری کنید.

اگر به خاطر ورزش علامتی از قبیل موارد زیر را پیدا کردید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تاری دید
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • درد شکم

آیا می توانم سکس داشته باشم؟

داشتن رابطه جنسی در حین بارداری بی خطر است. با این حال در صورت نگرانی یا وجود خطر با پزشک خود صحبت کنید. میزان علاقه بعضی از زنان به سکس در حین بارداری تغییر می کند. با رشد جنین ممکن است نیاز باشد پوزیشن های متفاوت مثل خوابیده به پهلو یا در بالا قرار گرفتن را امتحان کنید.

چکار باید کرد تا احساس بهتری داشته باشم؟

در زیر عوارض جانبی شایع بارداری به همراه نکاتی در مورد چگونگی کنترل آنها آمده است:

تهوع صبحگاهی

تهوع یا استفراغ ممکن است در هر زمانی در طول روز یا شب اتفاق بیفتد. سعی کنید وعده های غذایی را کم و به دفعات میل کنید. از خوردن غذاهای چرب، پرادویه و اسیدی خودداری کنید. بعضی زنان زمانی که معده آنها خالی است بیشتر حالت تهوع دارند. نزدیک خود نان یا بیسکوئیت خشک داشته باشید تا معده تان خالی نماند. اگر تهوع صبحگاهی باعث کاهش وزن شما شود یا بیش از ۳ ماه اول بارداری طول بکشد با پزشک صحبت کنید.

خستگی

خستگی شدید در زمان بارداری امری شایع است. در صورت امکان سعی کنید به اندازه کافی استراحت کرده و چرت بزنید. در صورت داشتن علائم خستگی شدید با پزشک صحبت کنید. ممکن است دچار کم خونی باشید.

گرفتگی عضلات پا

داشتن فعالیت می تواند به کاهش گرفتگی عضلات پا کمک کند. با خم کردن پا به سمت زانو، ماهیچه ساق پای خود را بکشید. همچنین نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

یبوست

مایعات فراوان و مواد غذایی با فیبر بالا مصرف کنید.

هموروئید

سعی کنید یبوست نداشته نباشید. در هنگام دفع مدفوع زور نزنید و بعد از آن خود را کاملا تمیز کنید.

ادرار بیش از حد معمول

تغییر در هورمون ها می تواند عامل ازدیاد ادرار باشد همچنین با رشد جنین روی مثانه فشار وارد می آید.

واریس

از لباس های تنگ و کشی که به دور کمر یا پاها فشار می آورند و همچنین از نشستن و ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.

گرفتگی بینی

تغییر در سطح هورمون زنانه استروژن می تواند باعث گرفتگی بینی شود. ممکن است خونریزی از بینی هم داشته باشید.

و همچنین افسردگی، سوزش معده، عفونت های قارچی، خونریزی لثه و تغییرات پوستی در زنان باردار دیده می شود.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

  • سیگار نکشید.
  • مواد مخدر و الکل مصرف نکنید.
  • جعبه خاک گربه را تمیز نکنید.
  • آلت تناسلی خود را بیش از حد نشوئید.

در صورت بروز موارد زیر به پزشک مراجعه کنید

  • خروج خون یا مایع از واژن
  • تورم زیاد یا ناگهانی صورت یا انگشتان
  • سردردهای شدید یا مواردی که خوب نمی شوند
  • احساس تهوع یا استفراغی که از بین نمی رود
  • سرگیجه
  • کم سو شدن یا تاری دید
  • درد یا گرفتگی شدید در ناحیه تحتانی شکم
  • تب و لرز
  • تغییر در حرکات جنین
  • ادرار کمتر یا سوزش در هنگام ادرار
  • بیماری یا عفونت

 

منبع: familydoctor.org