asdasfsdgfsdg

یکی از هیجان انگیزترین لحظات در دوران بارداری زمانی است که اولین تکان های آرام ناشی از لگد زدن بچه را احساس می کنید. این حرکات ظریف شما را مطمئن می کنند که جنین تان در حال رشد است و به شما کمک می کند که به زندگی کوچکی که در درون شما وجود دارد احساس نزدیک تری داشته باشید.یکی از هیجان انگیزترین لحظات در دوران بارداری زمانی است که اولین تکان های آرام ناشی از لگد زدن بچه را احساس می کنید. این حرکات ظریف شما را مطمئن می کنند که جنین تان در حال رشد است و به شما کمک می کند که به زندگی کوچکی که در درون شما وجود دارد احساس نزدیک تری داشته باشید.

چه موقع می توانم لگد زدن جنین را احساس کنم؟

شما باید اولین حرکات جنین خود را که لگد زدن یاquickening  نامیده می شود بین ۱۶ تا ۲۵ هفتگی بارداری احساس کنید. اگر اولین بارداری شما باشد ممکن است تا نزدیک ۲۵ هفتگی حرکت جنین خود را احساس نکنید. بعضی زنان در دومین بارداری از همان اوایل ۲۳ هفتگی حرکات جنین را احساس می کنند. زمانی که در وضعیت آرامی قرار دارید، به صورت نشسته یا دراز کشیده، احتمال اینکه حرکات جنین را احساس کنید بیشتر است.

لگد زدن جنین چه حسی به مادر می دهد؟

زنان باردار حرکات جنین خود را شبیه به حرکات پروانه مانند، تکان های ناگهانی و قلقل کردن توصیف می کنند. در ابتدا، ممکن است به سختی بتوان گفت که جنین تکان خورده است یا خیر. زنانی که برای دومین یا سومین بار مادر می شوند در تشخیص اولین حرکات جنین از حرکت گاز، حملات گرسنگی و دیگر حرکات داخلی در بدن خود مهارت پیدا می کنند.

در سه ماهه دوم و سوم بارداری، حرکات باید واضح تر شوند و شما می توانید لگدها، ضربات و آرنج جنین خود را احساس کنید.

چه وقت هایی باید حرکات جنین خود را احساس کنم؟

در اوایل دوران بارداری ممکن است فقط تعداد کمی از تکان خوردن های جنین را هر چند وقت یک بار احساس کنید. اما همزمان با رشد جنین (معمولا در اواخر سه ماهه دوم) لگدهای جنین باید قوی تر شده و تعداد آنها بیشتر شوند. مطالعات نشان می دهند که در سه ماهه سوم،جنین در هر ساعت حدود ۳۰ بار حرکت می کند.

جنین ها معمولا بیشتر در زمان های خاصی از روز حرکت می کنند به این علت که جای هوشیاری و خواب را به طور متناوب عوض می کنند. آنها معمولا بین ساعت ۹ شب تا ۱ صبح، درست زمانی که شما سعی می کنید بخوابید بیشترین فعالیت را دارند. این افزایش ناگهانی فعالیت به دلیل تغییراتی است که در سطح قند خون شما ایجاد می شود. همچنین جنین می تواند به صدا یا لمس، عکس العمل نشان دهد.

آیا باید لگد زدن جنین خود را کنترل کنم؟

زمانی که حرکات جنین به ثبات رسیده باشد که معمولا حدود هفته ۲۸ بارداری است، بعضی از پزشکان توصیه می کنند که تمام مشت ها، ضربات و لگدهای کوچک را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که رشد جنین شما همچنان نرمال است.

هیچ مدرک علمی واقعی وجود ندارد که ثابت کند آیا این روش شاخص مناسبی برای سلامت جنین است یا خیر. بنابراین با ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی خود چک کنید و ببینید او چه پیشنهاد و توصیه ای در این مورد دارد.

شمردن لگدهای جنین کمک می کند حرکات او را روی نمودار نشان دهید تا بتوانید الگوی نرمال حرکت جنین را زیر نظر گرفته و آن را کنترل کنید. برای شمردن حرکات، زمانی را انتخاب کنید که جنین شما معمولا بیشتر از اوقات دیگر فعال است که اغلب این زمان درست بعد از خوردن وعده های غذایی می باشد. در یک پوزیشن راحت قرار بگیرید، یا به صورت نشسته روی صندلی راحتی و یا به صورت دراز کشیده به یک سمت.

نظرات راجع به چگونه شمردن حرکات جنین مختلف است اما کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که انجام ۱۰ حرکت برای جنین خیلی طول نمی کشد. شما باید در یک بازه زمانی دو ساعته حداقل ۱۰ حرکت را احساس کنید.

اگر در پایان این بازه زمانی دو ساعته ۱۰ بار حرکت جنین خود را احساس نکردید، در طول روز دوباره این کار را تکرار کنید. اگر هنوز هم نمی توانید در عرض دو ساعت ۱۰ حرکت را احساس کنید یا اینکه اگر فعالیت جنین خیلی کمتر از حالت نرمال است، به پزشک خود مراجعه کنید تا ضربان قلب جنین و حرکات او را بررسی کند.

اگر حرکات جنین را احساس نمی کنید

اگر هنوز به ۲۵ هفته نرسیده اید و حرکات جنین خود را احساس نمی کنید یا اگر مطمئن نیستید که چیزی که احساس می کنید واقعا حرکات جنین باشد، نگران نشوید. با رشد جنین می توانید حرکات او را بهتر تشخیص دهید. همچنین متوجه می شوید که چه زمان هایی از روز، جنین بیشترین فعالیت خود را دارد. بعضی از جنین ها به طور طبیعی کمتر از دیگران حرکت می کنند.

همچنین نبود حرکت می تواند به این معنی باشد که جنین شما خوابیده است. ممکن است لگدها و ضربات کمتری را بعد از هفته سی و دوم احساس کنید زیرا جنین بزرگ تر شده و فضای کمتری برای حرکت کردن در داخل رحم خواهد داشت.

اگر جنین حرکت و تکان خوردن منظم را شروع کرده است و شما در عرض ۲ ساعت حداقل ۱۰ حرکت را احساس نمی کنید یا اینکه حرکات به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده اند، زمان آن است که با پزشک خود تماس بگیرید.

حداکثر تعداد حرکات جنین

حداکثر تعداد حرکات جنین سالم بین هفته 28 تا 32 بارداری است، زیرا حجم مایع آمنیوتیک زیاد است و جنین می‌تواند به خوبی حرکت کند. بعد از هفته 32، حرکات کم می‌شوند، زیرا حجم مایع آمنیوتیک کم می‌شود و جنین در هفته‌های آخر، حرکات چرخشی کمتری دارد و بیشتر دست‌ و ‌پای خود را حرکت می‌دهد. لازم به ذکر است که از ماه هفتم، جنین برای زندگی در خارج رحم آمادگی پیدا می‌کند و توجه مادر به حرکات او باید بیشتر شود.

نکته: حرکت هر جنینی باید نسبت به خودش سنجیده شود، برخی جنین‌ها کلا پرتحرک هستند و برخی کم‌تحرک، اما اگر طی یک روز حرکت جنین ناگهان زیاد یا کم شود، ممکن است نشانه خطر مرگ جنین باشد. در این شرایط ، حتما متخصص زنان را در جریان بگذارید تا ضربان قلب جنین را بررسی کند.

زمان بندی حرکت جنین

در اینجا یک راهنما برای حرکات احتمالی جنین آورده شده است:

هفته 12

جنین باید شروع به حرکت کند اما احتمالا در این زمان نمی توانید چیزی احساس کنید. زیرا جنین هنوز خیلی کوچک است.

هفته 16

بعضی از زنان باردار شروع به احساس بال بال زدن های ظریفی شبیه بال بال زدن پروانه می کنند. این احساس می تواند فقط حرکت گاز یا ممکن است حرکت جنین باشد.

هفته 20

در این نقطه از رشد جنین، ممکن است واقعا شروع به احساس اولین حرکات جنین کنید که به آن quickening  یا لگد زدن گفته می شود.

هفته 24

حرکات جنین شروع به با ثبات تر شدن می کنند. همچنین ممکن است همزمان با سکسکه کردن جنین، تکان های ملایمی را احساس کنید.

هفته 28

در این زمان، جنین اغلب در حال حرکت است. بعضی از لگدها و ضربات جنین ممکن است باعث شوند که نفس شما بند بیاید.

هفته 36

همزمان با رشد جنین، رحم شما پر تر شده و حرکات جنین باید کمی آهسته تر شود. با این حال اگر متوجه تغییرات قابل توجهی در فعالیت معمول جنین خود شدید، پزشک خود را در جریان قرار دهید. شما باید حرکات متداوم و پیوسته ای را در طول روز احساس کنید.

منبع: webmd.com