دوران روزهایی که فقط زنان و ورزشکاران به ظاهر بدن خود اهمیت می دادند، گذشته است. امروزه، حذف موهای زائد بدن مردان از جمله پشت، سینه، شانه ها و حتی پاها یک تجارت پررونق است، در حالی که تلاش برای حفظ موهای سر نیز به همان اندازه مهم است.  

هدف از حذف موهای زائد چه به روش دائمی یا موقت، گران یا نسبتا ارزان قیمت، این است که موهای زائد حذف شوند و پوست صاف و نرمی حاصل شود که فرد احساس خوبی داشته باشد.

موهای زائد در آقایان بیشتر در کدام نواحی بدن وجود دارد؟

اصطلاح موی زائد معمولا برای خانم‌ها کاربرد دارد و به رویش مو در مناطقی از بدن گفته می‌شود که فرد انتظار آن را ندارد. موها به‌طور طبیعی در مناطقی مثل سر، ابرو، مژه، ناحیه زیر بغل و نواحی اطراف اندام تناسلی رشد می‌کنند. اگر در بدن خانمی در نواحی‌ای غیر از این نواحی مو بروید، دچار پرمویی یا موهای زائد است، اما درباره آقایان این موضوع کاملا تفاوت دارد.

چطور؟
در بدن مردان به‌طور طبیعی در بیشتر نواحی به جز کف دست و پا، مو رشد می‌کند. این یک امر طبیعی و جزو تفاوت‌های زنان و مردان است بنابراین اصطلاح موی زائد آقایان کاربرد ندارد و برعکس خانم‌ها، معمولا آقایان با رشد مو در بدن خود مشکل چندانی ندارند. میزان موها در مردان به عوامل ژنتیکی مربوط است و ممکن است کاملا ضخیم و تیره رنگ یا نازک و کرکی شکل باشند.

لیزر موهای زائد

لیزر روشی سریع و کمتر تهاجمی برای حذف موهای زائد با نتایجی نسبتاً دائمی است.

لیزر روش مطمئنی است که برای هر قسمت از بدن و در انواع مختلف پوست ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این لیزر از طول موج مشخصی از نور استفاده می کند و ملانین مو- ترکیبی که باعث تولید رنگ در مو می شود- را مورد هدف قرار می دهد. هنگامی که نور متمرکز به فولیکول مو برخورد می کند، اثر خود را نشان می دهد و بدون اینکه به سطح پوست آسیبی برساند مانع از رشد موهای زائد می شود.

نواحی مدنظر: لیزر برای نواحی بزرگی از بدن مانند سینه و شکم یا پشت و شانه ها به کار گرفته می شود. اما برای برطرف کردن موهای زائد بیکینی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

جوانب مثبت: لیزر موهای زائد، دائمی است و نسبت به الکترولیز درد کمتری دارد. برخی از لیزرها دارای یک دستگاه خنک کننده پویا و منحصر به فرد هستند که به آرامش، تسکین و محافظت از پوست کمک می کنند.

جوانب منفی: موهای زائد بور، خاکستری یا سفید و برخی از موهای زائد قرمز رنگ به درمان با لیزر پاسخ نمی دهند. به عبارت دیگر لیزر نمی تواند موهای زائدی با این رنگ ها را برطرف کند زیرا آن ها به اندازه کافی رنگدانه تولید نمی کنند. بنابراین، لیزر قادر به جذب این رنگ ها نیست و اساساً از آن ها رد می شود.

طول مدت اثر: آقایان می توانند بعد از 5 تا 8 جلسه، نتایج لیزر را مشاهده کنند. برخی از لیزرها، از پرتو وسیع استفاده می کنند که به طور هم زمان می تواند چندین فولیکول مو را از بین ببرد. برخی از مراجعان بعد از جلسات اولیه برای داشتن رشد حداقلی مو به جلسات بیشتری نیاز دارند.

الکترولیز برای حذف موهای زائد در مردان

الکترولیز نوعی لیزر است که مرکز رشد مو را با انرژی شیمیایی یا گرمایی از بین می برد. پس از قرار دادن یک پروب بسیار ریز در فولیکول مو، موها با موچین برداشته می شوند.

نواحی مدنظر: در مقیاس وسیع و محل هایی که برطرف کردن موهای زائدشان حساس است مانند گوش، ابرو و پاهای مردان به کار گرفته می شود.

جوانب مثبت: مناسب همه موها و پوست هاست زیرا خود فولیکول مو را هدف قرار می دهد، نه رنگدانه آن را (برخلاف درمان با لیزر). این به عنوان یک راه حل دائمی برای رفع موهای زائد آقایان شناخته می شود.

جوانب منفی: این متد چندین جلسه درمانی را می طلبد و این کار، آن را بسیار وقت گیر و پرهزینه می کند. همچنین در صورت عدم استفاده از استاندارد بالا، پوست را دچار تغییر رنگ می کند، بنابراین قبل از انتخاب یک درمانگر، حتما در مورد او تحقیق کنید.

طول مدت اثر: تعداد کل جلسات رفع موی دائمی با این متد- بر اساس رنگ و ضخامت مو و اندازه ناحیه تحت درمان- متفاوت است. درمان معمولاً به صورت هفتگی انجام می گیرد تا دیگر نیازی به آن نباشد، اما معمولاً 10 جلسه 15 تا 60 دقیقه ای به آن اختصاص داده می شود.

اپیلاسیون با موم برای حذف موهای زائد در آقایان

اپیلاسیون، بسیاری از مردها را به گریه می اندازد. اگرچه این متد هنوز هم درد دارد، اما روش های اپیلاسیون امروزی بسیار متمدن تر هستند، به ویژه هنگامی که فرد به دنبال کمک حرفه ای باشد.

نواحی مدنظر: نواحی ظریف صورت و بدن مانند ابروها، موهای گوش ها و گردن، پاها، زیر بغل و بازوها را مورد هدف قرار می دهد.

جوانب مثبت: این متد برای همه انواع و رنگ های مو مناسب است و پیشرو خوبی برای آقایانی است که می خواهند موهای زائد بدن خود را به طور دائمی با لیزر یا الکترولیز برطرف کنند. ابتدا با این روش موهای خود را موم بزنید تا قبل از به کارگیری لیزر، بینید از این ظاهر جدیدتان خوشتان می آید یا خیر.

جوانب منفی: دردناک است. مخصوصاً برای مناطق حساسی چون کشاله ران. اپیلاسیون موهای ضخیم تر یا درشت تر دردناک تر است و برخی از مردان طی آن مستعد قرمزی پوست یا خونریزی هستند.

انتظار این را داشته باشید که پس از اپیلاسیون، پوست شما حساس و کمی قرمز شود.

اپیلاسیون متد دائمی نیست. بنابراین، باید به تحمل درد آن عادت کنید.

لازمه آن چیست: روز قبل از اپیلاسیون، پوست خود را با اسکراب به آرامی لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست را از بین ببرید (و تعداد موهای زائد زیرپوستی تان را کاهش دهید). در روز اپیلاسیون از استعمال کرم و لوسیون بر روی پوست خود اجتناب کنید. با این روش تنها در یک جلسه موهای زائد شما حذف می شود.

تا دو هفته بعد از اپیلاسیون با موم، پوست بی مو و صاف و نرمی خواهید داشت و پس از آن، موهای زائد نرم تر و نازک تری خواهید داشت. شما بعد از 3 هفته می توانید اپیلاسیون دیگری داشته باشید، اگرچه برخی از مشتری ها دوست دارند تا 4 هفته برای تکرار این متد صبر کنند.

کرم های حذف موهای زائد مردانه

کرم های رفع موهای زائد روشی بدون موم برای از بین بردن موهاست.

نواحی مدنظر: مناطق کوچکی چون زیر بغل، دست یا پا و پایین شکم- جایی که اپیلاسیون باعث درد آن می شود- را تمیز می کند. هم چنین برای دسترسی به مناطقی چون راس شانه‌ ها و .... خوب است.

جوانب مثبت: قیمت آن نسبتاً ارزان است و بیشتر این کرم ها را می توان از داروخانه ی محل یا فروشگاه ها خریداری کرد. این متدی سریع برای استعمال در خانه است. به علاوه، محصولات پاک کننده مو به هیچ وجه بر ضخامت مو تأثیر نمی گذارند، به این معنی که پس از استعمال آن ها، موها همان تراکم قبلی را خواهند داشت. کرم های از بین برنده موهای زائد نزدیک به ریشه مو عمل می کنند، در نتیجه تا دو برابر تراشیدن مو دوام می آورند.

جوانب منفی: این کرم را با دقت اعمال کنید! این کرم ها در هر قسمتی از بدن که اعمال شوند موهای آن قسمت را بر می دارند، حتی اگر سعی کنید آن را بشویید یا پاکش کنید. این کرم حاوی مواد شیمیایی است، بنابراین قبل از استعمال آن در ناحیه وسیعی از بدن،  تست حساسیت پوست را انجام دهید. در نهایت، برای جلوگیری از سوزش محل زخم ها، خال ها، پوست های ترک برداشته و آفتاب زده کرم را در این قسمت ها استعمال نکنید.

لازمه آن چیست: 24 ساعت قبل از استعمال آن، قسمت مدنظر پوست خود را لایه برداری کنید و سپس کرم را بمالید. کرم را به مدت 3 تا 6 دقیقه در محل قرار دهید و نتیجه را ببینید. هم چون اپیلاسیون، تا چند ساعت بعد استعمال کرم، لباس نخی و نازک بپوشید و از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد و تعریق خودداری کنید.

تراشیدن موهای زائد در مردان

قدیمی ترین ترفند حذف موهای زائد، تراشیدن است که روشی ثابت و قابل اعتماد برای آقایان است.

نواحی مدنظر: هر محلی که دسترسی وجود داشته باشد. (تیغ های خود تراش خیلی مناسب نواحی زیرین نیستند).

جوانب مثبت: این یکی از ساده ترین راه ها برای خلاص شدن از شر موهای زائد و ارزان قیمت است. این کار را هنگام استحمام انجام دهید که پوست تان را نرم و کاملا تمیز کند.

جوانب منفی: تراشیدن، موها را از ریشه برنمی دارد. بی حوصلگی در به کارگیری خود تراش منجر به بریدگی و خونریزی خواهد شد، بنابراین مناطق بزرگ تر مانند پاها و ساق پاها را به آرامی اصلاح کنید.

طول مدت اثر: روز قبل پوست تان را لایه برداری کنید تا از شر موهای زیرپوستی خلاص شوید. برای به حداقل رساندن کشیده شدن موهای زائد، موهای بلند را بتراشید. یک تیغ با کیفیت را انتخاب کرده و از کرم یا ژل اصلاح استفاده کنید تا تیغ روی محل مورد نظر سر بخورد و به خوبی حرکت کند. بعد از تراشیدن، از کرم های تسکین بخش پوست استفاده کنید.

برای گرفتن نتایج بهتر می توانید از ریش تراش برقی استفاده کنید تا پوست صورت نرم و بی مویی داشته باشید.

منبع: dmarge.com