شاخص گلیسمی سیستمی است که برای تعیین میزان تأثیر مواد غذایی بر قند خون در انسان ایجاد شده است. این یک اقدام بسیار مهم برای افراد دیابتی شد. ما به شما خواهیم گفت که در مقاله امروز چیست.

شاخص گلیسمی روشی است که به طور خاص برای طبقه بندی غذاها با توجه به تأثیر آنها بر قند خون ایجاد شده است. این یک تلاش برای اندازه گیری چگونگی تأثیر یک ماده غذایی خاص بر میزان قند موجود در سیستم خونی فرد است.

هنگامی که یک انسان غذا بخورد و روده خود را طی کند ، مقدار قند خون متفاوت است. این تغییر به ارزش غذایی غذایی که می خورند بستگی دارد. به عنوان مثال ، قند خون کسی که آب نبات مصرف کرده است مانند فردی که رشته فرنگی خورده است ، نخواهد بود.

بنابراین شاخص گلیسمی سعی می کند ظرفیتی را که غذا برای افزایش قند خون دارد نشان دهد. این فقط یک عدد نیست بلکه یک فرمول ریاضی است که برای آن منظور ایجاد شده است.

طبق این سیستم اساساً دو نوع غذا وجود دارد:

  • مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین: نوعی که قند خون را خیلی سریع پس از مصرف زیاد نمی کند. علاوه بر این ، افزایش آن طولانی تر می ماند و بنابراین ماندگارتر است.
  • مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا: به طور مشابه ، این نوع مواد غذایی منجر به فشار خون سریع خون در بدن می شوند ، اما آنها خیلی طولانی نمی مانند.

این فرمول در سال 1981 و جداول کامل در 1995 ایجاد شده است. اینها بیش از 500 نوع مواد غذایی طبق شاخص گلیسمی طبقه بندی شده اند. همچنین ، جدول بین المللی از سال 2002 وجود دارد ، که توسط محقق فاستر و تیم وی پیشنهاد شده است. این در حال حاضر مورد قبول ترین است .

عواملی که بر شاخص گلیسمی تأثیر می گذارند

باید بدانید که شاخص گلیسمی معادل کربوهیدرات موجود در مواد غذایی نیست. تأثیر آن بر قند خون یک چیز است و ترکیبات غذایی دیگر آن. (این سردرگمی غالباً اثبات می کند.)

طبقه بندی رسمی در سه گروه اتفاق می افتد و ارزش شاخص گلیسمی یک غذا توسط:

1. نوع قند ساده ای که آن را تشکیل می دهد

همانطور که در بالا گفتیم ، ترکیب غذایی به طور مستقیم با تأثیر قند خون برابر نیست. به عنوان مثال ، سیب زمینی حاوی نوعی قند ساده است که با آن در شیر متفاوت است. بنابراین بدن قبل از مصرف این نوع مواد غذایی متفاوت واکنش نشان می دهد و آنها را در زمان های مختلف پردازش می کند.

2. وجود سایر مواد مغذی

قندها در مواد غذایی جدا نمی شوند اما از نظر مواد دیگر مانند چربی ها وجود دارند. به عنوان مثال ، قند حاصل از آجیل به همراه چربی و فیبر غذایی وجود دارد. بنابراین بدن برای جدا کردن آن قند و پردازش آن زمان بیشتری طول می کشد.

3. نوع فرآوری مواد غذایی

غذاهای پخته شده ، آب پز یا سرخ شده تأثیر یکسانی بر قند خون ندارند. اگر آنها را در یخچال یا فریزر نگه داشته باشید ، تأثیر نهایی آنها نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال ، ما می دانیم که سیب زمینی های پوره از شاخص گلایسمی بالاتری نسبت به سیب زمینی سرخ شده برخوردار هستند.

آب میوه همچنین از شاخص گلایسمی بالاتری نسبت به یک تکه کامل میوه برخوردار است. و پاستا آل دنت از پایین آمدن آن شاخص پایین تری دارد.

مجموعه ای از میوه ها ، سبزیجات و حبوبات.
شاخص گلیسمی معادل تعداد کربوهیدرات ها در یک بخش از مواد غذایی نیست. در حقیقت بسته به روشی که برای پخت آن استفاده می شود ، متفاوت است.

مقادیر استفاده در شاخص گلیسمی

ارقام شاخص گلیسمی از آزمایشات و فرمولهای آزمایشگاهی حاصل می شود. برای استفاده روزانه ما ، لازم نیست بدانیم که چگونه محاسبات را انجام دهید یا اینکه دانشمندان چگونه با این فرمول به وجود آمده اند.

با این حال ، می توان گفت که این یک اندازه گیری متناسب با سرعتی است که کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی به صورت قند خون خود را نشان می دهند. بنابراین ، متناسب است زیرا مقدار مرجع همیشه برابر با مقدار گلوکز خالص است.

گلوکز خالص دارای ارزش 100 است و بر اساس این مرجع می توانیم برای بقیه انواع مواد غذایی ایندکس ها را ایجاد کنیم و سه گروه کلی تشکیل دهیم:

  • شاخص گلیسمی پایین: این ماده غذایی با ارزش بین 1 تا 55 است
  • شاخص گلیسمی متوسط: این ماده غذایی بین 56 تا 69 ارزش دارد
  • شاخص گلیسمی بالا: این مورد در مورد تمام غذاهایی که ارزش آنها بیش از 70 باشد ، صدق می کند

هرچه تعداد شاخص گلیسمی بالاتر باشد ، قند خون پس از مصرف سریعتر افزایش می یابد. در عوض ، یک شاخص گلیسمی پایین همراه با مواد غذایی اتفاق می افتد که به میزان قابل توجهی قند خون را پس از مصرف آن افزایش نمی دهد.

بیایید دوباره تأکید کنیم که این مقدار نشان دهنده ساختار غذایی نوع خاصی از مواد غذایی نیست. این اطلاعات در مورد چربی های مواد غذایی و نه در مورد کیلو کالری ها به ما نمی دهد. به طور عمده ، بار قند خاصی را که در آن قرار دارد فراهم می کند.

چگونه شاخص قند خون در زندگی روزمره تأثیر می گذارد؟

فردی که یک کت سفید با یک بشقاب غذای طبیعی پوشیده است.
مشاوره با یک متخصص تغذیه برای دستیابی به یک رژیم غذایی دیابتی مناسب هنگام بروز مشکلاتی مانند دیابت بسیار مهم است.

همانطور که قبلاً گفتیم ، اقدامی که در مورد آن صحبت می کنیم تنها موردی نیست که باید به آن توجه کنیم. این اندازه گیری است که می تواند به شما در ترسیم رژیم غذایی دیابتی کمک کند اما همیشه در ترکیب با سایر فاکتورها.

مقداری که به تکمیل این کمک می کند بار گلیسمی است که میزان و کیفیت کربوهیدرات های موجود در بخشی از مواد غذایی را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال ، یک نوار غلات تجاری دارای یک شاخص گلیسمی بالا اما بار گلیسمی کم است. دلیل این است که بخش ها همیشه اندک هستند.

علاوه بر این ، غذا در مورد رژیم های غذایی که توسط متخصصان تهیه می شود ، متفاوت است. شاخص گلیسمی در این موارد از ترکیب ناشی می شود. به عنوان مثال ، اگر همان غذا را با یک نمونه پایین دیگر بخورید ، می توانید بخشی از غذا را با ارزش زیاد جبران کنید.

به طور مشابه ، چندین وعده غذایی در روز وجود دارد ، بنابراین شاخصهای گلیسمی فردی آنها ترکیب می شوند. ما می دانیم که یک وعده غذایی با شاخص پایین قادر به بهبود گلوکز در وعده غذایی بعدی ، به عنوان یک اثر تجمعی است.

البته در صورت وجود بیماریهای متابولیکی مانند دیابت ، همیشه لازم است که هنگام مراجعه به رژیم غذایی ، از راهنمایی های یک متخصص تغذیه استفاده کنید. مشاوره با این نوع حرفه ها می تواند سوالات زیادی راجع به عادت های غذایی شما برطرف کند.

منبع