اسپاسم معده انقباضات عضلات شکمی (ABS) ، معده یا روده است. بسته به اینکه کدام قسمت از بدن دچاراسپاسم باشد ،ممکن است درد درعضله معده یا گرفتگی معده احساس شود. در بیشتر موارد ، اسپاسم معده بی ضرر است ، اما می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. یکی از عاا معمول اسپاسم معده، بارداری است.

اسپاسم معده در بارداری

اسپاسم معده یک اتفاق شایع در بارداری است. بیشتر دلایل اسپاسم معده در دوران بارداری بی ضرر است ، اما در صورت وجود درد ، یا اسپاسم ثابت یا عودکننده باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی دلایل احتمالی اسپاسم در بارداری عبارتند از:

گازمعده

گازمعده یک علامت بسیار رایج در بارداری است. این امر به این دلیل است که پروژسترون بدن شما برای حمایت از بارداری تولید می شود ، همچنین عضلات شما ، از جمله عضلات روده شما را شل می کند. که هضم را کند می کند و باعث می شود گاز تولید شود.

علائم دیگر عبارتند از:

  • نفخ
  • درد شدید معده
  • احساس پر بودن
  • اصرار به عبور گاز یا دفع
  • انقباضات Braxton-Hicks

انقباضات Braxton-Hicks ، همچنین به عنوان کار کاذب شناخته می شود ، اغلب در آخرین سه ماهه بارداری اتفاق می افتد. این انقباضات بی ضرر هستند ، اما بهتر است که در صورت تجربه آنها با پزشک خود مشورت کنید ، به خصوص اگر آنها منظم ،ایجاد شوند.

کودک شما در حال حرکت است

هنگامی که کودک شما لگد می زند یا به تکان می خورد ، ممکن است مانند اسپاسم عضلات در معده شما ، به خصوص در سه ماهه دوم ،احساس شود. در این مرحله ، احتمالاً کودک شما به اندازه کافی بزرگ نیست که لگد های شدیدی را احساس کنید ، بنابراین حرکت بیشتر شبیه اسپاسم یا پیچ خوردگی است.

کشش عضلات

ماهیچه های معده در دوران بارداری کشیده می شوند تا کودک در شکم قرار بگیرد. هنگامی که ماهیچه ها کشیده می شوند ، معده سعی می نند اندازه اصلی خود را حفظ کند. کشش عضلات همچنین می تواند منجر به درد کسل کننده و دردناک شود ، اما جزء عادی بارداری محسوب می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

بیشتر اسپاسم معده بی ضرر است و بدون درمان از بین می رود. اگر اسپاسم معده شما دردناک باشد یا اغلب اتفاق بیفتد ، می تواند نشانه ای از یک مسئله جدی پزشکی باشد. اگر علاوه بر اسپاسم معده ، هر یک از این علائم را دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید:

  • استفراغ
  • خون در حرکات روده شما
  • درد شدید به خصوص درد قفسه سینه
  • اسپاسم معده طولانی مدت یا عودکننده
  • تب
  • تنگی نفس

اگر اسپاسم معده در زندگی روزمره تداخل دارد یا باعث ایجاد پریشانی می شود ، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

داروهای خانگی برای امدادرسانی فوری

اگر اسپاسم معده شما را آزار می دهد ، روش هایی وجود دارد که می توانید تسکین فوری دریافت کرده یا آنها را در خانه درمان کنید. برخی از درمان های خانگی علت اصلی ایجاد اسپاسم عضلات را درمان می کنند ، در حالی که برخی دیگر عضلات معده را آرام می کنند تا جلوی اسپاسم را بگیرند.

اگر در دوران بارداری دچار اسپاسم معده هستید ، قبل از انجام هرگونه روش درمانی خانگی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از درمان های خانگی ممکن است در دوران بارداری بی خطر نباشد.

حرارت

گرما می تواند به آرامش عضلات معده شما کمک کند. این امر به ویژه اگر فشار عضلانی یا استفاده بیش از حد باعث اسپاسم شما شود ، بسیار مفید است.

ماساژ دادن

ماساژ دادن به عضلات معده شما می تواند به آرامش آنها کمک کند.

چای بابونه

بابونه را می توان برای آرام کردن معده استفاده کرد و می تواند به مدیریت اسپاسم کمک کند. این یک داروی خانگی برای گاز نیز محسوب می شود.

الکترولیتها

اگر اسپاسم معده شما به دلیل کمبود آب بدن ایجاد می شود ، دوباره پر کردن الکترولیت ها ممکن است کمک کند. نوشیدن مایعات مناسب یا خوردن موز را امتحان کنید.

اگر سابقه نارسایی کلیه را دارید با احتیاط مصرف کنید ، زیرا برخی از الکترولیتها ، به ویژه پتاسیم ، در ترکیب با مکمل ها می توانند به سطح خطرناکی برسند.

همچنین ، اگر دچار سرگیجه شدید یا به دلیل کمبود آب بدن مقدار قابل توجهی مایعات بدن را از دست داده اید. به منظور جلوگیری از شوک شدن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به قلب ، کبد ، مغز و کلیه ، در نزدیکترین اتاق فوریت های پزشکی برای جایگزینی مایعات داخل وریدی به دنبال فوریت درمانی باشید.

مسکن ها

اگر اسپاسم معده شما دردناک است ، یک داروی ضد درد (OTC) مانند ایبوپروفن، Advil ، یا استامینوفن  می تواند به شما کمک کند.

شما باید درمورد استفاده ازداروهای OTC احتیاط کنید. در صورت مصرف بیش از حد ایبوپروفن و داروهای مشابه می توانند باعث زخم معده و آسیب کلیوی شوند. استامینوفن به مقدار زیاد می تواند باعث آسیب کبدی و حتی نارسایی کبد شود. اگر احساس می کنید بیشتر از دوز توصیه شده از این داروها را مصرف می کنید ، باید با پزشک مشورت کنید.

آنتی اسیدها

اسید معده می تواند باعث گاستریت شود ، که به نوبه خود می تواند باعث اسپاسم معده شود. در این موارد ، آنتی اسیدها یا مهارکننده های پمپ پروتون OTC می توانند با کاهش اسید معده به اسپاسم شما کمک کنند.